Kwaliteitszorg

Waarborgen kwaliteit van het onderwijs voor de leerlingen
Om onze ambities en doelen te behalen, stuurt  de Vijfster op verschillende manieren op het realiseren, borgen en verbeteren van de onderwijskwaliteit.
Bij het nemen van beslissingen en het uitvoeren van ons werk, stellen we onszelf voortdurend de volgende vragen: Waar staan we nu? Wat is ons doel en welke norm hanteren we? Welke factoren spelen een rol, zowel succesvolle elementen als obstakels? Wat is de volgende stap die we moeten nemen? Wat hebben we geleerd? Hebben we ons doel bereikt? En uiteraard vergeten we niet om onze successen te vieren!
We hebben doelstellingen op korte en lange termijn opgesteld voor verschillende gebieden. De korte termijndoelen zijn jaarlijkse doelen en zijn SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden) geformuleerd. Gedurende het lopende schooljaar werken we aan het behalen van deze doelen. Om zicht te blijven houden op de leerresultaten en ervoor te zorgen dat het onderwijs op een hoog niveau blijft, stellen we doelen op na de afname van de CITO-toetsen. Aan het einde van elk schooljaar evalueren we onder andere het jaarplan en het onderwijsproces. We maken aantekeningen van zaken die meegenomen moeten worden naar het nieuwe schooljaar. De resultaten van deze evaluatie worden vastgelegd in het jaarverslag. Om ervoor te zorgen dat de lange termijndoelen worden behaald, werken we volgens de PDCA-cyclus. Op dit moment zijn we bezig met het in kaart brengen van de brede ontwikkeling van de leerlingen en het opstellen en verantwoorden van schoolbrede doelen op basis daarvan.

De komende 4 jaar staan de volgende  onderwijsinhoudelijke doelen centraal:

Didactische ontwikkeling:

  • Verbeteren basisvaardigheden rekenen en taal (kwalificatie)
    Om de basisvaardigheden op het gebied van rekenen en taal te verbeteren, continueren we de gestructureerde aanpak in ons onderwijsprogramma. We (her)ontwikkelen vakbeschrijvingen en factsheets om de basisvaardigheden systematisch te bevorderen en bespreken dit halfjaarlijks voor de vakgebieden; rekenen, begrijpend lezen, technisch lezen en spelling. We maken gebruik van gevarieerde en gedifferentieerde lesmethoden die aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen. Daarnaast bieden we ondersteuning en remediëring aan leerlingen die extra hulp nodig hebben om hun basisvaardigheden te versterken).
  • Verbeteren schrijfonderwijs (kwalificatie)
    Met betrekking tot het schrijfonderwijs streven we ernaar om leerlingen effectiever en zelfstandiger te laten communiceren via geschreven taal. We implementeren een gestructureerde aanpak voor het ontwikkelen van schrijfvaardigheden, waarbij we aandacht besteden aan verschillende tekstsoorten, schrijfprocessen en strategieën. We bieden specifieke instructie en feedback om de schrijfvaardigheden van leerlingen te verbeteren en stimuleren hen om hun schrijfvaardigheden toe te passen in verschillende contexten en vakgebieden.
  • Implementeren nieuwe methode Engels (kwalificatie)
    Om het Engelse taalonderwijs te verbeteren, introduceren we een nieuwe methode die aansluit bij moderne taalverwervingstechnieken en communicatieve vaardigheden. De methode legt de nadruk op het actief gebruik van de Engelse taal in diverse situaties en biedt mogelijkheden voor differentiatie op basis van leerbehoeften. We zorgen voor voldoende ondersteunend materiaal, zoals oefeningen, audiovisuele bronnen en interactieve activiteiten, om de Engelse taalvaardigheid van leerlingen te ontwikkelen en te vergroten.


Mentaal welbevinden (geluk/talentontwikkeling):

  • Mentaal welbevinden medewerkers en leerlingen bevorderen (subjectificatie & regieversterkend handelen)
    Binnen onze school streven we ernaar om het mentaal welbevinden van zowel teamleden als leerlingen te bevorderen. We erkennen dat een positieve en gezonde geestelijke gesteldheid essentieel is voor het leren en groeien van individuen. Om dit te realiseren, creëren we een ondersteunende en veilige leeromgeving waarin teamleden en leerlingen zich gehoord en gewaardeerd voelen. We besteden aandacht aan het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden, het bevorderen van veerkracht en het bieden van passende ondersteuning bij eventuele uitdagingen door diverse initiatieven te implementeren om het welzijn te bevorderen, zoals het aanbieden van sociale-emotionele programma's, het creëren van ruimtes voor zelfreflectie en het organiseren van activiteiten gericht op het versterken van de sociale verbondenheid. Daarnaast stimuleren we open communicatie en samenwerking tussen teamleden, leerlingen en ouders om een positieve schoolcultuur te bevorderen.
  • Talenten ontwikkeling medewerkers leerlingen bevorderen  (subjectificatie & regieversterkend handelen)
    Wij geloven dat ieder individu unieke talenten en potentieel bezit. Daarom hebben we als doel om de talentontwikkeling van zowel teamleden als leerlingen te bevorderen. We moedigen teamleden aan om hun expertise en interessegebieden verder te ontwikkelen door middel van professionele ontwikkelingsmogelijkheden, zoals trainingen, workshops en interne samenwerking. Hierdoor kunnen zij hun kennis en vaardigheden verbreden en verdiepen, wat ten goede komt aan de kwaliteit van ons onderwijs. Op dezelfde manier stimuleren we leerlingen om hun unieke talenten te ontdekken en te ontplooien. We bieden diverse keuzemogelijkheden en stimuleren leerlingen om hun eigen interesses en passies te verkennen, zowel binnen als buiten het reguliere curriculum.
  • Focus op trainen van de mindset en dankbaarheid (fixed/growth mindset)  (subjectificatie & regieversterkend handelen)
    We hechten veel waarde aan het ontwikkelen van een positieve mindset bij zowel teamleden als leerlingen. We richten ons op het trainen van een groeimindset, waarbij het geloof in de mogelijkheid om te groeien, leren en ontwikkelen centraal staat. We moedigen teamleden en leerlingen aan om uitdagingen aan te gaan, fouten te zien als leermogelijkheden en doorzettingsvermogen te tonen. Daarnaast integreren we het concept van dankbaarheid in ons onderwijs. We stimuleren teamleden en leerlingen om dankbaarheid te tonen voor kleine en grote successen, voor de inzet van anderen en voor positieve ervaringen. Dit draagt bij aan een positieve mindset en het creëren van een waarderende en inspirerende omgeving.

Burgerschap:

  • Interculturele sensitiviteit van medewerkers en leerlingen ontplooien (kwalificatie, subjectificatie & socialisatie)
    Binnen onze school streven we ernaar om de interculturele sensitiviteit van zowel teamleden als leerlingen te ontwikkelen. We erkennen de waarde van diversiteit en het belang van respectvolle omgang met verschillende culturen, achtergronden en perspectieven. Om dit te bevorderen, integreren we interculturele educatie in ons curriculum en creëren we bewustwording over culturele verschillen en overeenkomsten. We stimuleren teamleden en leerlingen om open te staan voor andere culturen, ervaringen en wereldbeelden. We organiseren interculturele activiteiten, zoals culturele uitwisselingen, gastlessen en vieringen, om begrip en waardering voor diversiteit te bevorderen.
  • Afspraken Vreedzame school en vreedzame kriebels herijken (socialisatie)
    Binnen onze school streven we naar een harmonieuze en veilige leeromgeving waarin respect, verbondenheid en positieve interacties centraal staan. Om dit te waarborgen, herijken we de afspraken van de Vreedzame School en Vreedzame Kriebels. We evalueren en actualiseren de afspraken om ervoor te zorgen dat ze aansluiten bij de behoeften van de leerlingen en de waarden van onze school.
  • Aanbod brede ontwikkeling op cognitief en sociaal gebied ontwerpen (kwalificatie, subjectificatie & socialisatie)
    Om leerlingen in staat te stellen zich op zowel cognitief als sociaal gebied breed te ontwikkelen, ontwerpen we een gevarieerd en uitdagend aanbod. We streven naar een evenwichtige balans tussen kennisoverdracht, vaardighedenontwikkeling en sociaal-emotionele groei. We bieden differentiatie en keuzemogelijkheden binnen ons curriculum, zodat leerlingen hun individuele interesses en talenten kunnen verkennen en ontwikkelen. We integreren actieve en ervaringsgerichte leermethoden en stimuleren samenwerking, kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Daarnaast zorgen we voor een breed scala aan buitenschoolse activiteiten, zoals sport, kunst, cultuur en maatschappelijke betrokkenheid, om de brede ontwikkeling van leerlingen te bevorderen. We monitoren en evalueren regelmatig het aanbod om ervoor te zorgen dat het effectief aansluit bij de behoeften en leerdoelen van onze leerlingen.

Procesgericht werken:

  • Daltonhandboek herijken en daltonprincipes uitwerken/uitbreiden  (dalton)We zullen het huidige daltonhandboek evalueren en herzien om ervoor te zorgen dat het nauwkeurig de essentiële principes van het daltononderwijs weergeeft. Daarnaast zullen we de uitwerking en uitbreiding van deze principes in het handboek opnemen, zodat ze duidelijk en praktisch toepasbaar zijn voor alle medewerkers.
  • Executieve functies bij leerlingen inzichtelijk maken en bevorderen (kwalificatie, subjectificatie & socialisatie)We erkennen het belang van executieve functies, zoals plannen, organiseren, zelfbeheersing en probleemoplossend vermogen, voor het leren en de algemene ontwikkeling van leerlingen. We zullen methoden en strategieën implementeren om de executieve functies bij leerlingen inzichtelijk te maken en te versterken. Door middel van gerichte instructie, begeleiding en het bieden van ondersteunende structuren, streven we ernaar om leerlingen te helpen hun executieve functies te ontwikkelen en toe te passen in verschillende leercontexten.