Visie Jonge Kind op de Vijfster


De Vijfster werkt vanuit de daltonprincipes die de school een herkenbare identiteit geven. In de onderbouw leggen we de basis voor deze principes en hanteren we een werkwijze die de optimale ontwikkeling van de kinderen bevordert.
Binnen de onderbouw hebben we ervoor gekozen om met thema's te werken. We hechten waarde aan de betrokkenheid van de leerlingen bij het ontstaan van het thema en de ontwikkeling die zij binnen dit thema doormaken. We streven ernaar om met betekenisvolle thema's te werken die een link hebben met de dagelijkse leefwereld van de kinderen. Op deze manier kunnen ze observeren en nabootsen wat er in het echte leven gebeurt terwijl ze binnen het thema spelen. Bij de start van een thema zorgen we voor een prikkelende activiteit. De inrichting van de hoeken en het klaslokaal helpt de kinderen om de sfeer van het thema te ervaren. Dit stimuleert de leerlingen om initiatieven te nemen en ideeën in te brengen. Naarmate het thema vordert, krijgen de leerlingen steeds meer ruimte om hun inbreng te vergroten.

Onze visie sluit aan bij de visie van het bestuur: 'Ik zie je, ik hoor je, ik waardeer je'. Het jonge kind wordt uitgedaagd door de wereld om zich heen en dit vormt een groots avontuur voor hun brede ontwikkeling. Dit avontuur bestaat uit ogenschijnlijk kleine leermomenten die de basis leggen voor hun sociale, emotionele, cognitieve, creatieve, motorische en persoonlijke functioneren op latere leeftijd.

Het is onze taak als professionals om het natuurlijke nieuwsgierige en verwonderde jonge kind te ondersteunen in dit avontuur. Naast het herkennen en benutten van deze kleine leermomenten, is onze rol vooral het creëren van een uitdagende speel- en leeromgeving die gericht is op brede ontwikkeling. Ons doel is om spelenderwijs zoveel mogelijk van deze kleine en grote leermomenten te faciliteren, zodat het jonge kind de wereld om zich heen steeds beter begrijpt en daar ook naar handelt.

Spel en beweging betekenen niet vrijheid-blijheid of passiviteit; er ligt een duidelijke reden achter de gekozen thema's, het beschikbare materiaal en de inrichting van de ruimte. Dit betekent dat we een doordacht aanbod bieden dat aansluit bij het ontwikkelingsniveau van het kind en de groep.

Wij zien de professional als de uitdager van het jonge kind om zich te ontwikkelen naar de volgende stap op de ontwikkelingslijn en om passende vooruitgang en resultaten te boeken die aansluiten bij het individuele kind.

Resultaatafspraken
Aanleiding:
De Vijfster is op de hoogte van de resultaatafspraken rondom de vroegschool die gelden voor de gemeente Capelle aan den IJssel en houdt zich daar ook aan. De resultaatafspraken zijn te vinden in de notitie onderwijskansen voor ieder kind op deze website: https://www.capelleaandenijssel.nl/_flysystem/media/notitie-onderwijskansenbeleid-februari-2020.pdf

Iedere leerkracht heeft zicht op welke kinderen in de groep een doelgroepindicatie hebben en waar en hoe lang zij voorschoolse educatie hebben genoten (zichtbaar in Parnassys). Dit wordt tijdens de intake aan de ouders gevraagd en/of de betrokken kinderopvangorganisatie geeft dit via een overdracht door.


Voor- en vroegschoolse educatie:
De Vijfster werkt intensief samen met kinderdagverblijf Toverburcht van Gro-up. Het doel van deze samenwerking is het creëren van een doorgaande lijn tussen peuters en kleuters waarbij kinderen en ouders gezien worden in hun eigen ontwikkeling. De samenwerking is zichtbaar op de volgende wijze:

  • Warme overdracht van kinderen die naar de basisschool gaan
  • Bij zorg afstemming tussen ouders, peuteropvanglocatie en school

Het pedagogisch beleidsplan van kinderopvang de toverburcht is terug te vinden op de volgende plek: https://www.gro-up.nl/locaties/kinderdagverblijf-toverburcht-kdv/