Visie:
Op de Vijfster hebben we een visie op rekenonderwijs die gebaseerd is op het stimuleren van een positieve en actieve houding ten opzichte van rekenen en wiskunde. We streven ernaar om onze leerlingen te voorzien van een stevige basis in rekenvaardigheden en -concepten, zodat ze kunnen groeien tot zelfverzekerde en competente rekendenkers. We geloven in een verrijkte aanpak die gebaseerd is op versnellen, het stimuleren van het spontane rekenproces en betekenisvolle rekenbeleving. We streven naar een onderwijsprogramma dat in de basis verrijkt is en aansluit bij de behoeften van onze leerlingen.
Doel:
Het doel van ons rekenonderwijs is om elke leerling de benodigde kennis, vaardigheden en inzichten te bieden om effectief en zelfstandig met rekenkundige situaties om te gaan. We streven ernaar dat leerlingen een positieve houding ontwikkelen ten opzichte van rekenen, hun wiskundig denkvermogen vergroten en in staat zijn om rekenkundige concepten toe te passen in diverse contexten. We willen dat leerlingen zich ontwikkelen tot kritische en creatieve probleemoplossers, die vertrouwen hebben in hun eigen rekenvaardigheden en bereid zijn om uitdagingen aan te gaan.
Inhoud:
In de groepen 1 en 2 bieden we een verrijkt onderwijsprogramma dat aansluit bij de behoeften van onze jongste leerlingen. We leggen de cruciale leerdoelen voor in complexe situaties en stellen vragen die een beroep doen op hun hogere orde denkvaardigheden. Onze aanpak is vergelijkbaar met een basisaanpak op een basisschool met een 'gemiddelde' leerlingpopulatie. We werken met de rekenmethode Semsom, die betekenisvol realistisch rekenen stimuleert door middel van doelgerichte activiteiten en bewegend leren. Samen spelen, leren, ontdekken, bewegen en dansen zijn belangrijke elementen om kennis, vaardigheden en attitudes op het gebied van rekenen te ontwikkelen.
Voor groepen 3 tot en met 8 streven we naar een verrijkt onderwijsprogramma dat passend is bij onze doelgroep. Momenteel werken we aan het geven van effectief rekenonderwijs en een verrijkt aanbod waarbij we hoge verwachtingen stellen aan onze leerlingen. We werken aan het verbeteren van ons didactisch handelen met behulp van coaching en training, waarbij we het DPL-model (Didactisch Pedagogisch Leerlijnen) en de vertaalcirkel hanteren. Ons doel is om alle leerlingen te voorzien van cruciale leerdoelen in complexe toepassingssituaties en hen uit te dagen met vragen die een beroep doen op hun hogere denkvaardigheden. We streven naar een verrijkte aanpak waarbij we het rekenproces sturen en betekenisvolle rekenbeleving stimuleren met concrete materialen.
Visie
Op daltonschool De Vijfster hebben we een visie op taalonderwijs die gebaseerd is op het stimuleren van een positieve en actieve houding ten opzichte van taal en communicatie. We streven ernaar om onze leerlingen te voorzien van een sterke basis in taalvaardigheden, zodat ze kunnen groeien tot zelfverzekerde en competente taalgebruikers. We geloven in een verrijkte aanpak die gebaseerd is op het bevorderen van taalplezier, het ontwikkelen van taalbewustzijn en het stimuleren van effectieve communicatie in diverse contexten. We streven naar een onderwijsprogramma dat in de basis verrijkt is en aansluit bij de behoeften van onze leerlingen.
Doel
Het doel van ons taalonderwijs is om elke leerling de benodigde kennis, vaardigheden en inzichten te bieden om effectief en zelfstandig met taal om te gaan. We streven ernaar dat leerlingen een positieve houding ontwikkelen ten opzichte van taal, hun taalvaardigheid vergroten en in staat zijn om taal in verschillende situaties toe te passen. We willen dat leerlingen zich ontwikkelen tot communicatief sterke en creatieve taalgebruikers, die vertrouwen hebben in hun eigen taalvaardigheden en bereid zijn om zich in verschillende contexten uit te drukken.
Inhoud
Ons taalonderwijs omvat een breed scala aan onderwerpen en vaardigheden die aansluiten bij de kerndoelen en leerdoelen van het basisonderwijs. We bieden een evenwichtig curriculum waarin aandacht wordt besteed aan de verschillende aspecten van taal, zoals lezen, schrijven, luisteren, spreken, spelling en grammatica. Enkele belangrijke inhoudelijke aspecten van ons taalonderwijs zijn onder andere:
-(Begrijpend)Leesvaardigheid:
We stimuleren leerlingen om leesplezier te ervaren en ontwikkelen. We bieden een gevarieerde selectie van boeken en teksten die aansluiten bij de interesse en het leesniveau van de leerlingen. We werken aan leesbegrip, het vergroten van de woordenschat en het ontwikkelen van strategieën voor het omgaan met verschillende soorten teksten.
-Schrijfvaardigheid:
We moedigen leerlingen aan om expressief en doelgericht te schrijven. We besteden aandacht aan het ontwikkelen van schrijfvaardigheid in verschillende tekstgenres, zoals verhalen, brieven, informatieve teksten en gedichten. Leerlingen leren hun gedachten en ideeën duidelijk te formuleren en te structureren.
-Luister- en spreekvaardigheid:
We bevorderen de luister- en spreekvaardigheid van leerlingen door middel van interactieve activiteiten en communicatieve oefeningen. Leerlingen leren effectief te luisteren, relevante vragen te stellen en hun gedachten en meningen op een heldere manier te uiten. We stimuleren ook het samenwerken en presenteren van werk.
-Taalbewustzijn en woordenschat:
We besteden aandacht aan taalbewustzijn, waarbij leerlingen inzicht ontwikkelen in de structuur en betekenis van taal. We vergroten hun woordenschat en stimuleren hen om actief nieuwe woorden te leren en toe te passen in verschillende contexten.
-Spelling en grammatica:
We besteden aandacht aan het aanleren en toepassen van spellingregels en grammaticale structuren. Leerlingen leren correct te spellen, grammaticale fouten te vermijden en effectieve zinnen en teksten te construeren.
Ons taalonderwijs is adaptief en differentieel, waarbij we rekening houden met de individuele behoeften en niveaus van de leerlingen.
Vanuit het strategisch beleidsplan streeft de RVKO er naar de kinderen te leren om belangen af te wegen, keuzes te maken en een eigen weg te gaan met als doel dat ze voor zichzelf én voor anderen kunnen en willen zorgen en een zinvolle bijdrage leveren aan de maatschappij. Binnen de RVKO zien we grote verschillen in de achtergrond en levensvisie van medewerkers, ouders en leerlingen. We werken vanuit verbondenheid met ruimte voor deze verschillen. Vanuit de missie en de visie van de RVKO, laten we onze identiteit tot uiting komen via zeven kernwaarden: verwondering, respect, verbondenheid, zorg, gerechtigheid, vertrouwen en hoop.
Een kind ontwikkelt zich tot burger, doordat:
Visie voor Daltonschool De Vijfster op burgerschap, passend bij de visie van de RVKO:
Op de Vijfster streven we ernaar om onze leerlingen op te leiden tot actieve en betrokken burgers, die in staat zijn om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en anderen en een waardevolle bijdrage te leveren aan de maatschappij. De visie van de Vijfster is gebaseerd op de visie van de RVKO en we hanteren de zeven kernwaarden: verwondering, respect, verbondenheid, zorg, gerechtigheid, vertrouwen en hoop.
Visie:
Wij geloven dat burgerschap essentieel is in het leven van onze leerlingen en een integraal onderdeel moet zijn van ons onderwijs. We streven ernaar om leerlingen te begeleiden in het ontwikkelen van een kritische en empathische houding, waarbij ze leren om respectvol om te gaan met diversiteit, verantwoordelijkheid te nemen voor hun handelingen, en actief deel te nemen aan de samenleving. Onze visie op burgerschap is gebaseerd op verwondering, respect, verbondenheid, zorg, gerechtigheid, vertrouwen en hoop.
Doel:
Het burgerschaponderwijs wordt vormgegeven vanuit de 7 bouwstenen uit het programma van curriculum.nu.
De basis staat hieronder kort weergegeven:
Bouwsteen 1: Vrijheid & gelijkheid - "Samen respectvol en verantwoordelijk"
Op de Vijfster leren we samen hoe we vrijheid kunnen waarderen en gelijkheid kunnen nastreven. We bevorderen respect voor elkaars ideeën en achtergronden, zodat iedereen zich gewaardeerd en gelijkwaardig voelt.
Bouwsteen 2: Macht & inspraak - "Onze stem telt"
Op de Vijfster leren we leerlingen de rol van gezag, regels en besluitvorming begrijpen. We moedigen actieve participatie aan, zodat leerlingen hun stem kunnen laten horen en verantwoordelijkheid nemen.
Bouwsteen 3: Rechtvaardigheid & democratische cultuur - "Samen voor rechtvaardigheid"
Op de Vijfster creëren we een cultuur van rechtvaardigheid en democratie. We leren leerlingen respectvol communiceren, conflicten oplossen en rekening houden met diverse perspectieven.
Bouwsteen 4: Identiteit & verbondenheid - "Eigenheid in een sterke gemeenschap"
Op de Vijfster ontdekken leerlingen hun eigen identiteit en leren ze respect en empathie voor anderen. We bouwen een sterke gemeenschap waarin iedereen zich geaccepteerd en gewaardeerd voelt.
Bouwsteen 5: Onderzoekend & kritisch burgerschap - "Actieve wereldburgers"
Op de Vijfster stimuleren we leerlingen om onderzoekend en kritisch te zijn. Ze ontwikkelen vaardigheden om maatschappelijke vraagstukken te begrijpen en actief deel te nemen aan projecten en discussies.
Bouwsteen 6: Duurzaamheid & mondiale verantwoordelijkheid - "Zorg voor onze planeet"
Op de Vijfster leren leerlingen over duurzaamheid en mondiale verantwoordelijkheid. Ze maken duurzame keuzes en begrijpen de impact van hun handelen op het milieu en andere culturen.
Bouwsteen 7: Medialisering & informatievaardigheden - "Kritische mediagebruikers"
Op de Vijfster leren leerlingen kritisch omgaan met media en informatie. Ze ontwikkelen mediawijsheid en digitale vaardigheden om betrouwbare informatie te vinden, beoordelen en delen.
Inhoud:
Leerplan en leerling ontwikkeling:
Ons leerplan omvat gerichte lessen en activiteiten waarin alle leerlingen kennis, houding en vaardigheden op het gebied van burgerschap ontwikkelen. Dit wordt aangeboden middels methoden en activiteiten. Burgerschap is geïntegreerd in verschillende vakken en projecten, waarbij aandacht wordt besteed aan onderwerpen zoals diversiteit, gelijkheid, democratie, duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid. We hanteren een leerlijn waarin de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties stapsgewijs wordt opgebouwd, passend bij de leeftijd en ontwikkelingsfase van de leerlingen. Monitoring en evaluatie gebeurt middels de doelen in ons jaarplan/schoolplan.
Cultuur en oefenplaats:
Op de Vijfster creëren we een schoolcultuur waarin de basiswaarden centraal staan. We stimuleren een veilige en inclusieve omgeving waarin respect, dialoog en samenwerking worden bevorderd. Onze teamleden fungeren als rolmodellen en bevorderen actief de ontwikkeling van sociale en maatschappelijke competenties bij de leerlingen. We organiseren regelmatig activiteiten en projecten, zoals opruimacties in de wijk die gericht zijn op burgerschap en betrokkenheid bij de samenleving.
Eindopbrengsten:
Sinds het schooljaar 2020-2021 beoordeelt de Inspectie van het Onderwijs de prestaties van leerlingen op basis van de referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen. Bij deze beoordeling wordt rekening gehouden met de leerlingpopulatie van de school, oftewel de schoolweging. Om een stabiel beeld te krijgen, baseert de inspectie het oordeel over de basisvaardigheden op de behaalde referentieniveaus op de eindtoets gedurende de laatste drie schooljaren.
Hierbij worden twee indicatoren gehanteerd, waarbij de behaalde referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen worden samengevoegd:
Fundamenteel niveau 1F: Dit betreft het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het fundamentele niveau 1F behaalt voor taal en rekenen. In principe zou elke leerling dit niveau aan het einde van de basisschool moeten beheersen. De signaleringswaarde voor niveau 1F is gelijk voor alle scholen en bedraagt 85%, zoals bepaald door de Inspectie van het Onderwijs.
Streefniveau 1S/2F: Dit betreft het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het hogere niveau (streefniveau) 1S voor rekenen en 2F voor taalverzorging en lezen behaalt.
Bij de introductie van de referentieniveaus stelde de commissie Meijerink als ambitie dat 65% van de leerlingen dit niveau zou moeten kunnen behalen. Hieronder vindt u de schoolweging van De Vijfster voor elk schooljaar, evenals het gemiddelde over de afgelopen drie jaar:
Uitstroom vervolgonderwijs:
In onderstaande staafdiagram is de uitstroom naar het vervolgonderwijs weergegeven. Op de Vijfster mag er verwacht worden dat het overgrote deel van de leerlingen boven gemiddelde resultaten behalen en dus uitstromen naar het niveau VMBO theoretische leerweg/havo of hoger.