Veruit de meeste klachten over de dagelijkse gang van zaken in de school of de kinderopvang zullen in onderling overleg tussen ouders, personeel en schoolleiding op een juiste wijze worden afgehandeld.
Indien dat echter, gelet op de aard van de klacht, niet mogelijk is of indien de behandeling niet naar tevredenheid heeft plaatsgevonden, kan een klacht worden ingediend bij het bestuur of de landelijke klachtencommissie. Ook kan men, met name bij privacygevoelige zaken, in contact treden met de vertrouwenspersoon van het schoolbestuur. Het bestuur, de landelijke klachtencommissie en de vertrouwenspersoon zullen altijd eerst nagaan of getracht is de klacht op schoolniveau op te lossen. Als dat niet het geval is, kan eerst voor die weg worden gekozen. Het verdient aanbeveling een klacht eerst in te dienen bij het bestuur. De afhandeling van een ingediende klacht bij de klachtencommissie duurt minimaal 3 maanden.
Indiening van de klacht bij het bestuur neemt niet weg dat, indien men van mening is dat de klacht niet naar tevredenheid is afgehandeld, alsnog de klacht kan worden ingediend bij de landelijke klachtencommissie.
Het indienen van klachten en de wijze van afhandeling daarvan zijn aan regels gebonden. Deze regels zijn vastgelegd in de klachtenregelingen van ons schoolbestuur, de RVKO.
De RVKO kent drie klachtenregelingen, te weten:
a. De algemene klachtenregeling voor de basisscholen.
b. De algemene klachtenregeling voor de kinderopvang (RVKO en SKPR).
c. De (klachten)regeling voor (een vermoeden van) seksueel misbruik en of (een vermoeden van) seksuele intimidatie in de basisscholen en de kinderopvang.
De inhoud van deze klachtenregelingen zijn te vinden op: https://www.rvko.nl/De-RVKO/Onderwijs-en-kwaliteit/Regelingen-documenten-downloads
De klachtenregelingen zijn ook te verkrijgen via de directie van de school. De directie beschikt ook over de contactgegevens van het bestuur en de vertrouwenspersoon.
Vertrouwenspersonen RVKODe (externe) vertrouwenspersonen van de RVKO zijn de heer R.W. (Renier) Verhoeven en mevrouw D. (Debra) Young.De contactgegevens van de externe klachtencommissieBestuursbureau RVKO T.a.v. vertrouwenspersoon klachtenregeling Postbus 4250 3006 AG Rotterdam E: loketrechtsbescherming@rvko.nl