Ondersteuning aan leerlingen met extra onderwijsbehoeften

Ondersteuning aan leerlingen met extra onderwijsbehoeften

Op de Vijfster staat het onderwijs afstemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen centraal. We geloven sterk in handelingsgericht werken (HGW) op zowel school-, groeps- als individueel niveau. De Vijfster heeft een cyclische werkwijze om het onderwijs- en ondersteuningsaanbod passend te maken voor leerlingen die extra of andere begeleiding nodig hebben.  Er wordt gebruik gemaakt van een zorgtrappensysteem om de stappen te volgen wanneer een leerling zorg nodig heeft die de basiszorg overstijgt.


De zorgtrappen op De Vijfster zagen er als volgt uit:

  • Zorgtrap 1: De leerling heeft geen zorgvraag, of deze overstijgt de basiskwaliteit niet. De leerkracht handelt preventief en neemt maatregelen in de groep om eventuele zorgvragen te voorkomen.
  • Zorgtrap 2: Er ontstaat een zorg- of ondersteuningsvraag. De leerkracht reflecteert op zijn eigen handelen en past de basiszorg aan op de behoeften van de leerling. Leerling en ouders worden hierbij betrokken, en de afspraken worden vastgelegd in het groepsplan.
  • Zorgtrap 3: Als de interventies op zorgtrap 2 niet het gewenste effect hebben, bespreekt de leerkracht met de intern begeleider hoe de basiszorg en remediërende handelingen zijn uitgevoerd. In overleg met leerling en ouders kiezen ze uit mogelijke extra handelingen die ondernomen kunnen worden. De afgesproken zorg wordt vastgelegd in een Individueel Handelingsplan (IHP).
  • Zorgtrap 4: Als de interventies op zorgtrap 3 ook niet het gewenste effect hebben, komt het interne zorgteam van de school bij elkaar. Dit team bestaat uit de leerkracht, intern begeleider, directie en eventueel interne specialisten. Ze bespreken of er binnen de school nog andere mogelijkheden zijn en overwegen externe hulp in te schakelen indien nodig. Het interne team heeft een controlerende, onderzoekende en analyserende taak. De afgesproken zorg wordt vastgelegd in een Ontwikkelingsperspectief (OPP).
  • Zorgtrap 5: Als het interne team geen geschikte oplossing heeft gevonden, wordt het ondersteuningsteam met externe specialisten (verbonden aan het samenwerkingsverband) geraadpleegd. Leerling en ouders worden altijd uitgenodigd voor dit overleg. Samen wordt er een plan gemaakt gericht op de zorg- en ondersteuningsvraag van de leerling, en de afspraken worden (verder) vastgelegd in het OPP.
  • Zorgtrap 6: Als ondanks alle zorgtrappen en handelingsgericht werken de afgesproken zorg niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd, kan er een situatie van handelingsverlegenheid ontstaan. De school is dan niet in staat om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling voldoende vorm te geven. In overleg met alle betrokkenen wordt er gezocht naar een leer- en/of zorgomgeving waarin de leerling op adequate wijze geholpen kan worden. Soms kan dit op een andere reguliere basisschool, of kan er gestart worden met een verwijzingstraject naar Speciaal Basisonderwijs (SBO) of Speciaal Onderwijs (SO). Het Samenwerkingsverband neemt hierover - na aanmelding - een zorgbesluit.

Naast de zorgtrappen op de Vijfster, zijn er speciale aanpakken voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Voor deze leerlingen wordt een Individueel Handelingsplan (IHP) opgesteld. Het IHP heeft een tijdsduur van ongeveer vijf maanden en wordt in samenspraak met leerling en ouders gemaakt. Het doel is om de achterstand van de leerling ten opzichte van de basisgroep te verkleinen door het aanbod intensiever af te stemmen op de behoeften van de leerling.
Wanneer het IHP onvoldoende resultaat oplevert, wordt er gekeken naar het ontwikkelingsperspectief van de leerling. Soms blijkt dat de leerstof- en begeleidingsdoelen voor de leerling moeten worden aangepast in vergelijking met de doelen van de jaargroep. Hiervoor wordt een Ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Het OPP wordt in samenspraak met leerling en ouders vastgesteld en ten minste twee keer per jaar besproken, geëvalueerd en bijgesteld.

Op de Vijfster streven we ernaar om extra zorg zoveel mogelijk binnen de eigen groep vorm te geven. Hierbij maken we gebruik van verschillende vormen van ondersteuning, zoals preteaching, extra of verlengde instructie, het gebruik van ondersteunende materialen en het nemen van extra pedagogische maatregelen of coaching. Indien nodig kan er ook extra zorg buiten de groep worden georganiseerd, waarbij onderwijsassistenten in kleine groepjes of individueel met leerlingen werken aan doelen die in samenwerking met de leerkracht en intern begeleider worden afgestemd.

Op de Vijfster staat het afstemmen van het onderwijs op de behoeften van leerlingen centraal. We geloven in handelingsgericht werken en streven naar een passende leeromgeving voor elke leerling. Zie visuele weergave hieronder: