Uitstroom vervolgonderwijs

Eindopbrengsten

Sinds het schooljaar 2020-2021 beoordeelt de Inspectie van het Onderwijs de prestaties van leerlingen op basis van de referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen. Bij deze beoordeling wordt rekening gehouden met de leerlingpopulatie van de school, oftewel de schoolweging. Om een stabiel beeld te krijgen, baseert de inspectie het oordeel over de basisvaardigheden op de behaalde referentieniveaus op de eindtoets gedurende de laatste drie schooljaren.  

Hierbij worden twee indicatoren gehanteerd, waarbij de behaalde referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen worden samengevoegd:

Fundamenteel niveau 1F: Dit betreft het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het fundamentele niveau 1F behaalt voor taal en rekenen. In principe zou elke leerling dit niveau aan het einde van de basisschool moeten beheersen. De signaleringswaarde voor niveau 1F is gelijk voor alle scholen en bedraagt 85%, zoals bepaald door de Inspectie van het Onderwijs.

Streefniveau 1S/2F: Dit betreft het percentage leerlingen dat aan het einde van het basisonderwijs het hogere niveau (streefniveau) 1S voor rekenen en 2F voor taalverzorging en lezen behaalt.  

In onderstaande staafdiagram is de uitstroom naar het vervolgonderwijsweergegeven. Op de Vijfster mag er verwacht worden dat het overgrote deel van de leerlingen boven gemiddelde resultaten behalen en dus uitstromen naar het niveau VMBO theoretische leerweg/havo of hoger.