Visie

Op de Vijfster hebben we een sterke visie op onderwijs waarin de daltonkernwaarden, kwaliteit, regieversterkend handelen en plezier centraal staan. Wij streven ernaar om onze leerlingen voor te bereiden op een snel veranderende maatschappij, waarbij zij zelfstandig, verantwoordelijk en veerkrachtig zijn.

Onze visie is gebaseerd op de daltonkernwaarden: zelfstandigheid, vrijheid in verantwoordelijkheid, samenwerken, effectiviteit, zelfreflectie en borgen. Deze waarden vormen de pijlers van ons onderwijs en zijn verweven in alles wat we doen. We geloven dat zelfstandigheid de basis legt voor levenslang leren. Door onze leerlingen te stimuleren om zelf keuzes te maken, verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leerproces en te leren van hun ervaringen, geven we hen de tools om succesvol te zijn in hun verdere educatieve en persoonlijke ontwikkeling.

Samenwerking is een essentiële vaardigheid in de wereld van vandaag. We willen dat onze leerlingen effectief kunnen samenwerken, communiceren en empathie tonen voor anderen. Door hen te laten deelnemen aan groepsactiviteiten en projecten, leren ze waardevolle sociale vaardigheden die hen helpen bij het opbouwen van relaties en het werken in diverse teams. We geloven dat samenwerking de horizon van onze leerlingen verbreedt en hen in staat stelt om gezamenlijk doelen te bereiken.

Op de Vijfster streven we naar effectiviteit in ons onderwijs. We willen dat onze leerlingen niet alleen kennis en vaardigheden verwerven, maar ook de capaciteit ontwikkelen om deze op een zinvolle en effectieve manier toe te passen. We willen hen uitdagen om kritisch te denken, problemen op te lossen en innovatieve oplossingen te bedenken. Door hen te begeleiden in hun leerproces en hen te laten reflecteren op hun eigen voortgang, stimuleren we een groeimindset en het vermogen om voortdurend te blijven leren en ontwikkelen.

Zelfreflectie is een belangrijk element in het leerproces van onze leerlingen. We moedigen hen aan om bewust te zijn van hun eigen sterke punten, groeipotentieel en leerpunten. Door regelmatig te reflecteren op hun eigen denken, leren en handelen, worden ze zelfsturende leerlingen die verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen groei en ontwikkeling. We willen dat ze in staat zijn om hun eigen doelen te stellen, strategieën te bedenken om deze te bereiken en hun vooruitgang te monitoren.

Het borgen van onze visie en principes is een continu proces. We zorgen voor een heldere structuur en duidelijke afspraken die ervoor zorgen dat de daltonkernwaarden en onze kwaliteitsstandaarden verankerd zijn in ons dagelijks handelen. We werken voortdurend aan de professionalisering van ons team, waarbij we streven naar excellentie in ons onderwijs en de ontwikkeling van onze leerlingen.

Op de Vijfster geloven we dat leren leuk moet zijn. We streven ernaar een plezierige en stimulerende leeromgeving te creëren waarin onze leerlingen zich gewaardeerd voelen en met plezier naar school komen. We willen dat ze nieuwsgierigheid behouden, creativiteit ontwikkelen en een positieve mindset hebben ten opzichte van leren. Door het bieden van uitdagende en boeiende lesactiviteiten en het creëren van een positieve en ondersteunende sfeer, bevorderen we het plezier in het leren en de persoonlijke groei van onze leerlingen.


Samengevat staan op de Vijfster de daltonkernwaarden, kwaliteit, regie versterkend handelen en plezier centraal in ons onderwijs. We streven ernaar om onze leerlingen voor te bereiden op een snel veranderende wereld, waarbij ze zelfstandig, verantwoordelijk, samenwerkend, effectief, reflectief en veerkrachtig zijn. We creëren een plezierige en stimulerende leeromgeving waarin onze leerlingen met enthousiasme leren en groeien. Samen met ons team, ouders en de bredere gemeenschap werken we aan het verwezenlijken van deze visie, met het uiteindelijke doel om onze leerlingen te laten uitgroeien tot zelfverzekerde en succesvolle individuen.